Bladmuziek voor Hoorn in F

Waarom in F?
In 1963 begon ik als trompettist in een amateur-symfonieorkest te spelen. In 1975 ben ik overgestapt op de hoorn en werd toen geconfronteerd met het feit dat ik op een Bes-hoorn moest spelen alsof het een F-hoorn was. Kortom: alle grepen werden anders. Bovendien bleek dat je partijen op de lessenaar kreeg voor b.v. hoorn in D, E, Es, C, Bes, G, A e.d.. Dus transponeren. Geen probleem voor de vakhoornist maar doorgaans wel voor de amateur. Aangezien ik persoonlijk alle aandacht wil geven aan een zo mooi mogelijke toon en een goede inpassing in het orkest moet ik dus op de dirigent letten en op wat om mij heen gebeurt. Wanneer ik mijn aandacht dan ook nog moet schenken aan het spelen van andere noten dan op mijn muziek staan gaat dat ten koste van mijn prestatie. Dus zet ik alles om naar F-hoorn om die onnodig complicerende factor uit te schakelen. Dit verhaal gaat niet op voor natuurhoorns waar het transponeren contraproductief zou zijn. Maar in mijn praktijk in de amateurorkesten ben ik natuurhoorns nog niet tegengekomen.

Ervaring bij het spelen in mijn 2 eigen orkesten, waar ik lid van ben en de verschillende orkesten waar ik als invaller voor word gevraagd leert dat de meeste amateurs dolblij zijn wanneer ik nette F-partijen kan verstrekken.

Dit omzetten doe ik reeds vele jaren en heb in de loop der jaren dus vele honderden werken omgezet. Daar zit zo veel werk en tijd in dat ik deze muziek ook voor andere hoornisten beschikbaar wil stellen.